close
no thumb

etichete-chei-color-1806532În articolul trecut, îți spuneam cum te limitează etichetele pe care le pui domeniilor din viața ta. dacă nu l-ai citit încă, o poți face aici .

Astăzi, îți spun cum poți schimba ce scrie pe etichetă și să adaugi noi cutii la viața ta.

Fie că vrem sau nu, catalogăm oamenii din jur, experiențele din viața noastră și emoțiile. Problema e că asta te poate limita să nu vezi imaginea de ansamblu, iar creierul tău va ignora toate acele elemente care nu corespund cu eticheta. Chiar și în relațiile tale, dacă tu ți-ai catalogat partenerul într-un anumit fel, el îți va arăta acel comportament care să-ți confirme credința referitoare la el. Orice altă scăpare ce va părea diferită de eticheta ta, pur și simplu nu o vei vedea.

Gândește-te la un moment din viața ta când ți-ai dorit mult ceva. Poate să fie un obiect , un anumit tip de oameni sau situație. Până să vrei asta, nici nu știai că există. Apoi, brusc vezi peste tot acel lucru pe care tu ți-l dorești.

Problema e că unele etichete nu te ajută . „Nu merit să fiu fericit”, „voi muri sărac, e prea greu”, „iubirea nu există”, sunt exemple de etichete care îți arată în viață exact ce descrii, însă mă îndoiesc că te ajută să ai o stare prea bună.

Cum să schimbi eticheta?

În primul rând, folosește-ți gândirea critică. Nu mă refer să începi să te critici asiduu pe tine și pe ceilalți, ci SĂ-ȚI PUI ÎNTREBĂRI cu privire la ce gândești, crezi, știi. Adică, nu lua orice lucru ca fiind adevărat. Caută contra-exemple și întreabă-te „Dacă nu e așa , ce alte variante ar mai putea fi?”

Orice auzi, vezi, citești, știi, poate să fie fals. Sau cel puțin, să nu se aplice în cazul tău. Așa că nu lua de bună orice informație.

Începe cu pași mărunți. Când citești sau auzi ceva ( fie că e informație nouă sau ceva ce știai) întreabă-te în gând „Și dacă nu e așa? Ce alt punct de vedere mai poate exista? „

Indiferent că e vorba despre site-ul ăsta, prietenii tăi sau orice și oricine altcineva, pune-ți întrebări, nu absorbi tot, ca un burete însetat .

Apoi folosește același tip de gândire și la etichetele tale.

De obicei nu ești conștient de convingerile pe care le ai, însă ele ies înafara ta când vorbești cu cineva. Fii atent când scoți porumbelul . De exemplu , omul de lângă tine îți spune că își deschide o afacere. Tu ce spui ? Că e greu? Să se gândească mai bine? Acolo e eticheta ta. Când o observi, pune-ți întrebări. „Și dacă nu e așa? Sunt și oameni care au reușit să facă altfel decât cum știu și ce știu eu?”

Caută mereu contra-exemple la ceea ce știi tu. Dacă tu crezi că într-o relație întotdeauna e cineva care suferă , această etichetă îți va împlini profeția și din păcate tu vei suferi ( culmea, nu?) . Găsește situații când o relație a mers bine și nu a suferit nici unul. ( la început s-ar putea să-ți fie greu, dar străduiește-te să cauți exemple, chiar dacă nu știi personal oamenii ăia).

Asta te va ajuta să nu mai funcționezi automat, fără să fii conștient de gândurile și convingerile tale, ci să găsești și alte variante de a gândi.

Ce faci pentru a adăuga alte cutii în mintea ta?

Gândește-te ce informație, convingere te-ar ajuta. Apoi caută oamenii care au deja acea cutie și urmărește cât mai multe exemple, să vezi că se poate.

La început , creierul tău va respinge orice informație nouă care nu corespunde cu ce are el în grafic. Apoi, prin repetiție va accepta că se poate să existe și altceva decât ce știe el.

Tot ce știi și crezi acum, a ajuns la tine prin repetiție. După ani întregi de emisiuni proaste, oameni care-ți repetă că nu se poate și educația din școli care te învață cum să stai cuminte în banca ta ( și la propriu și la figurat). Încă mai ești sigur că etichetele alea îți aparțin? Multe din ele au fost lipite de oamenii dragi ție. Din dragoste și din fricile lor, ți-au lipit pe frunte „Nu ești suficient de talentat, caută-ți un job sigur.” Și tu i-ai crezut ( aici mergea gândirea critică, nu crezi?) Dacă ți-ai fi pus întrebări cu privire la ce știau și ziceau ei, acum poate aveai lipit în dreptul inimii „Eu pot și muncesc pentru visele mele”.

ATENȚIE ! Etichetele pe care le lipești și tu pe fruntea altora, funcționează la fel. De exemplu, tu crezi că partenerul tău e leneș și tot timpul uită ce-l rogi, îi mai și reproșezi asta și ghici ce se întâmplă? Te crede și îți confirmă mereu părerea ta despre el

În concluzie, privește cu scepticism orice auzi, inclusiv, sau mai ales, când vine din propria minte. Caută și alte unghiuri din care să privești problema și încet, eticheta ta nu va mai avea putere pentru că ai găsit și exemple contrarii a ceea ce scrie pe ea.

Apoi, caută să repeți ceea ce vrei să integrezi în tine. Caută să vezi,auzi și simți cât mai des acele convingeri pe care vrei să le ai pentru că te-ar ajuta. Și nu de la televizor. Acolo tot ce auzi și vezi e ceea ce vor EI sa știi și îți lasă „libertatea” de a nu mai gândi pentru tine, căci au ei grijă să te informeze cu tot ce ai nevoie pentru o viață de sclav.

Cum poți repeta convingeri utile până când ai o cutie a ta? Seminarii ( sunt multe și gratuite, așa că nu mai ai scuze), site-uri cu povești și oameni de succes și… fii atent la o unealtă pe care o ai și poate fi benefică dacă o folosești cu cap. FACEBOOK. Acolo găsești mulți oameni care deja au ceea ce tu îți dorești și poți vorbi cu ei , să vezi cum au gândit, ce au făcut. Le poți scrie și îți vor răspunde. Te poți chiar întâlni cu ei și vei descoperi și alte realități.

Tu cum ai reușit să integrezi noi convingeri în viața ta? Ai folosit și alte metode?

Te îmbrățișez cu dragoste și entuziasm.

P.S. Dacă ți-a plăcut articolul, dă like & share pentru a ajuta entuziasmul să crească.

Raluca Muresan

The author Raluca Muresan

Leave a Response