Vânzări și strategii

Vânzări și strategii

Cred că orice meserie am avea, tot vindem. Un produs sau serviciu pe care-l oferim. Și înainte de toate, ne vindem pe noi ca imagine sau ca valori, ca aspirații etc

Linia dintre vânzare și manipulare mi se pare destul de fină.

În primă fază, dacă ofer informații despre ceva în care cred și ți-e util, iar tu cumperi, atunci am făcut o vânzare. Acel ceva poate să fie un produs construit de mine sau de altcineva (carte, măsuță de lemn, prăjituri, cremă de corp etc) sau un serviciu (consultanță, frizerie/styling, spălat mașina etc).

Dacă te conving cu orice preț să cumperi ceva, decuplată de nevoile tale reale, doar de dragul de-a câștiga eu bani și nu prea cred în produs/serviciu ori nu l-am verificat…sau pur și simplu nu văd că nu ai nevoie/nu te interesează, dar ți-l bag pe gât (agresiv sau persuasiv) dacă vând…atunci se cheamă manipulare, nu vânzare.

Se mai întâmplă chiar dacă ai un produs/serviciu bun… să apelezi la tot felul de strategii de markething chipurile, ca să ajungi la cât mai mulți oameni.

Pui o presiune mare pe tine să vinzi, să aduni oameni, să convingi…dar și dacă ai un super produs sau serviciu…Presiunea si graba pe tine se simte și stirbește din valoarea a ceea ce ai de oferit.

“Cum să cerem (bani, feedback, follow) astfel încât să primim ce ne dorim?” este una din întrebările adresate de oamenii care au ceva de vândut celor care țin cursuri de marketing.

Însăși întrebarea mi se pare și puerilă și manipulatoare. Pentru că de fapt, formularea întrebării arată raportarea față de clienți și bussines. De fond, ceea ce se cere e “cum pot sa formulez în așa fel cuvinte și anunțuri… Încât oamenii să nu aibă de ales, să creez nevoie/să se simtă nevoia imperioasă a produsului/serviciului meu, iar eu să vând/să primesc/să fiu om de succes”.

Iar strategia asta o folosesc chiar și unii care au produse sau servicii bune.

Mie mi se pare nașpa. Este o raportare aiurea față de oameni în primul rând, căci ăia la care le vinzi ceva, orice, nu-s doar clienții tăi (sau prospecți), ci sunt OAMENI.

Cu nevoi, probleme, buget mare sau redus, proprie voință, oameni ca tine, la care e mult mai sănătos să te raportezi ca la niște ființe umane care chiar dacă te refuză nu-i niciun bai, nu ca la portofele/profit.

Succesul bussines-ului tău e de dorit, dar nu cu orice preț.

Întrebarea nu e cum vinzi, ci cum poți să oferi din tine ceva pentru cei care au nevoie.

Nu cum creezi o nevoie pt a vinde ce vrei, ci cum ești atent la nevoile oamenilor, iar acolo unde produsul/serviciul tău nu le împlinește…să recunoști senin asta.
Nu vinzi ce vrei, vinzi ceea ce ești.

Nu cred în tehnici de marketing băgate pe gât. Dacă le folosesc, e pentru că-mi place să scriu și poate nimeresc câte una. De multe ori am pățit să fiu lăudată că am folosit o super strategie pentru a promova ceva…dar eu habar n-aveam că e strategie aia. Eu pur și simplu eram entuziasmată și nu m-am putut abține să nu zic jumate de surpriză. Ca apoi să aflu că se cheamă teasing.

Anunț întotdeauna despre ce produse fac/scot și normal, mă promovez. Însă nu vreau să ajung forțat și cu promovare agresivă la 2 milioane de oameni, căci prefer sa fie 200 sau 2000, dar să fie aceia care chiar înțeleg ce vând, chiar mă urmăresc/apreciază și înțeleg și mai ales…chiar au nevoie și le pot fi de folos. Apoi daca e cazul, mă recomandă ei mai departe.

Ca și serviciu de terapie, nu m-am folosit de scriituri și anunțuri de promovare pentru că am fost recomandată sau blogul pe care scriu mi-a fost/mi-e carte de vizită și întotdeauna am avut oameni. Câteodată n-am timp suficient de toți. Deși le mai zic clienți, pentru mine nu sunt doar atât.

Felul meu de-a fi și de-a vinde nu cred că e varianta ideală, are clar și dezavantaje, însă e varianta care mie îmi aduce împăcare.

Nu susțin că strategiile de marketing nu sunt utile/bune.

Sunt necesare și fiecare folosește ce unelte poate și știe. Iar unii se poate să-și dorească să ajungă la mese mari de oameni și atunci au nevoie evident de marketing profesionist.

Spun doar că strategia de promovare și vânzare cred că ar trebui să fie 20% ca importanță, iar calitatea ta umană, produsul/serviciul, încrederea ta și interesul real pentru oamenii cărora le vinzi… să facă restul de treabă.

Susțin doar să nu băgăm oamenilor pe gât nimic, ci să fim atenți unde e cu adevărat nevoie de ceea ce avem noi de dat prin cine suntem și ce facem.

Extrema cealaltă sunt cei care nu se promovează deloc sau cer bani jenant de puțini pentru calitate mare sau sunt rușinați să-și prezinte produsul.

În acest caz, părerea mea e că trebuie să ieșim în lume căci fiecare avem ceva de oferit și nu e numai despre noi și rușinea noastră, ci și despre a dărui.

Pentru ceilalți trebuie să ne facem curaj, să nu-i lipsim de ceva ce putem da ușor, doar pentru ca avem noi filmele și fricile noastre.

Pe de altă parte, dacă vedem pe cineva care nu se promovează sau cere bani extrem de puțini, suntem datori noi, ceilalți, să oferim mai mult (bacșiș), să-i promovăm noi, să le dăm o mână de ajutor la nivelul încrederii.

Căci marketingul agresiv sau manipulativ este și vina noastră, că ne place să fim mințiți sau vrem rezolvări rapide ori suntem neatenți, în timp ce calitatea or’ conținutul îl tratăm superficial.

Deci n-avem decât să fim mai atenți cum evaluăm serviciile și produsele (dincolo de reclama bună), iar acolo unde găsim calitate, să o răsplătim.

Fă recomandări pe barba ta

La un momentdat îmi zicea cineva că cer prea puțin pentru ceea ce ofer. Că show-urile îs prea ieftine, că materialele electronice sunt la bani mărunți pe lângă cât de mult ofer în ele, că tre’ sa cer mai mult.

Însă omul respectiv doar recomanda de la distanță, fără să fi cumpărat o singură dată măcar ceva de la mine.

Iar situațiile astea mă enervează. Nu că nu cumperi, ci că recomanzi cu prea multă ușurință câți bani trebuie să dea ALȚII!

Dacă nu ai dat tu banii ăia puțini cum îs, n-ai de unde să știi cât valorează real. Poate cer prea mult, poate prea puțin, dar nu fă recomandări pe banii altora.

Și au fost situații în care într-adevăr unii oameni au considerat că ofer multă informație prețioasă într-un PDF de ex și mi-au dat bani dublu apoi, ca mulțumire. Dar nu au stat la comentarii ce să facă alții. Vă mulțumesc!

Eu știu de ce pun sumele alea. Îmi evaluez și timpul de muncă și nivelul actual de evoluție real (nu ce pare) și profesionalismul sau superficialitatea (după caz) și calitatea echipamentelor (de înregistrare, sunet de ex).

În concluzie, orice am face…tot trebuie să vindem ceva. Să vinzi e mișto! Să te promovezi, să faci marketing e foarte util, indiferent că e intuitiv sau studiat, e ok să ne dorim succesul. Atâta că putem face toate astea și fiind atenți la cum ne raportăm la oameni.

Raluca Muresan

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *