close
no thumb
s7

Poți auzi din multe surse că stresul este nociv și că e cauza multor probleme de sănătate. STRES scris cu litere mari, să fie clară treaba. Astăzi îmi scriu și eu pe scurt părerea cu privire la stres.

Stare de tensiune, de alarmă

Stresul este luat mai în serios decât este cazul și problema nu este atât în  tensiunea pe care o simți, ci presiunea pe care o pui pe tine în încercarea de a-l evita sau alunga. Dacă te identifici cu stresul și te gândești cât rău îți poate face, mai pui doi bolovani pe umerii tăi, apoi vrei să mergi cu spatele drept și relaxat. Păi nu poți, că tocmai te-au cocoșat gândurile cu care ți-ai hrănit exact emoțiile stresante.

Stresul este o stare de tensiune, de alarmă, pe care o simțim în diverse ocazii din viața noastră. De cele mai multe ori este considerat ca fiind un monstru care distruge tot în cale, însă ce-ar fi dacă l-am privi prin alte lentile? Ce-ar fi dacă te-ai asculta și ți-ai îndrepta ochii și spre interior?

Dacă ai privi stresul ca pe ceva care te provoacă să găsești soluții sau/și strategii eficiente, în loc să-ți mai pui în cârcă și alte emoții negative, ai experimenta altceva.

Hai să fim sinceri, câteodată ne place starea asta și o căutăm. Când ai de predat o sarcină/proiect/ai ceva de făcut și amâni, atunci când se apropie data de predare, deși în condiții mai stresante, funcționezi foarte bine și emoția asta te ajută să te concentrezi pe productivitate, soluții, eficiență. Și atunci stresul nici nu e resimțit atât de tare, căci e privit dintr-un unghi puțin diferit. Nu ai timp să te plângi că ești stresat, căci trebuie predat proiectul.

Prezență interioară

În loc să fugi de tine atunci când te simți stresat, poți să tragi un ochi în interior. Ce anume simți mai exact și unde? De ce? Ce gânduri au declanșat această stare și ce poți alege să faci?

Ce gândești despre stres

Mai important decât stresul în sine, este cum te raportezi la el. Dacă atunci când te simți stresat hrănești gândurile inițiale cu „Ce groaznic!” nu te aștepta să fii ușurat. Să hrănești un gând și o emoție deja existentă înseamnă să rămâi în ea, adaugând și alte gânduri și emoții asemănătoare, pe care le consideri valide (adevărate).

E important că ai observat starea ta, însă poți acum să te detașezi puțin de ea și să cauți soluții.

Nu stresul îmbolnăvește

Ce îți face rău cu adevărat e gândul că stresul îmbolnăvește și rezistența pe care o opui când întâmpini greutăți. Lasă viața să curgă prin tine și observă-te fără să pui etichete de bun sau rău, greu sau ușor.

Eu când am o perioadă mai stresantă, îi spun că e agitată (pentru mine sună bine, că îmi place agitația) și mă bucur că am ocazia să rezolv diverse chestiuni.

În concluzie, caută alte modalități de a te raporta la stările tale emoționale și în loc să-ți hrănești gândurile care-ți pun greutăți pe umeri, acționează cât poți tu de bine în așa fel încât să fii mulțumit de tine și de ce ai făcut.

Nu poți evita sau alunga momentele când apare domnul stres, însă îl poți invita în casa ta (să-l conștientizezi), să cauți în tine cauzele apariției, să cultivi o raportare diferită la el (doar stați la un ceai, puteți fi si amici) și să găsești soluții eficiente. Stai liniștit, este în regulă să te simți stresat din când în când. Ceea ce contează este să nu te identifici cu starea și să consideri că e sfârșitul lumii.

Viața nu se stresează să-și continue cursul și nici natura să înflorească. Pur și simplu este, cu toate anotimpurile ei.

Te îmbrățișez cu dragoste și entuziasm

raluca raluca

The author raluca raluca

7 Comments

  1. Stresul ne pune corpul in starea de apărare,iar in starea de apărare energia e dirijată către extremități pentru un plus de energie a corpului care intră in stărea „luptă sau fugi”.Eustreul și distresul e o găselniță a marilor companii,nici unu nu e bună.Să spunem că eustresul ar fi bun dacă faci o muncă fizică și stresul iți aduce energie suplimentară pentru a termina munca la timp.Dar câți dintre noi mai fac o muncă fizică? Mintea e un mare consumator de energie,iar in cazul stresului energia dirijată către creier se diminuiază simțitor.In felul acesta dispare creativitatea și acționăm doar din instinct. Cam cât de bun e pentru noi stresul dacă ne reduce capacitățile intelectuale și face creativitatea să dispară ? Stresul e pe puncul de a fi declarată boală profesională,normal că cei interesați să facă economie sunt interesați și să oprească trecerea stresului in categoria boli profesionale.

    1. Da Viorel, sunt de acord cu tot ce ai scris mai sus. Stresul e naspa daca il privim asa, insa ideea este sa nu fim stresati de faptul ca suntem stresati. Ca orice problema, daca ne concentram pe ea in loc sa cautam solutii si o alta raportare, agravam situatia. Si cancerul este o boala grava, insa in loc sa-ti repeti ca mori in 3 luni si sa aduci in organism alte emotii care fac rau, este de mare folos sa te concentrezi pe vindecare, un sens al vietii, felul in care gandesti, ce poti face, etc. Cam asa e si cu stresul. Poate e nasol, insa ar fi ideal sa nu amplificam starea stresandu-ne si de efectele negative pe care le are, ci sa cautam o alta raportare si solutii.

  2. Nu cred că putem controla efectele stresului mental,stresul are o reacție biochimică,eliberează adrenalină in corp,pentru a o elimina e nevoie de activități fizice.Putem controla stresul făcând mult sport.Cât timp adrenalina rămâne in corp, iar noi avem o muncă de birou,cum crezi că scăpăm de stres ? Doar ignorând adrenalina asta nu inseamnă că ea dispare.Mental ne putem controla reacțiile la stres,dar capacitatea noastră mentală e redusă de adrenalină,așa că eficiența noastră scade chiar dacă reușim să ne controlom emoțiile.Nu vom intra intr-un conflict cu colegii dar asta nu inseamnă că vom fi mai eficienți.Ideea, vehiculată acum in unele cercuri de dezvoltare personală, cum că eustresul mărește eficiența oamenilor e o aberație.

    1. Nu am spus nimic nici de controlat sau ignorat (chiar dimpotriva, ziceam sa-l bagam in seama, sa vedem cauza, solutii, etc) si nici de eustres. Nici eu nu cred in controlul gandurilor si/sau a emotiilor, pe motiv ca tinute in lanturi sau ignorate prind o putere si mai mare.

    2. Putem cntrola stresul, daca invatam limbajul de programare a subconstientului. Eu asta predau. Si da, poti controla usor si fluxul de adrenalina, prin simple exercitii de psihologie aplicata, NLP si autohipnoza.

  3. Viata cu anotimpurile ei ,foarte frumos spus ! Ai nuantat perfect ceea ce stiu si eu, ca trebuie sa privim unele lucruri ca pe niste etape trecatoare si chiar obligatorii. Nu poate sa ne fie numai bine fara sa ne fie si rau din cand in cand. Atunci cand se face iarna in viata noastra trebuie sa realizam asta si sa ne infofolim bine in asteptarea primaverii , doar ca frigul mintii e mai subversiv si ne inconjoara tiptil, iar daca nu il observam la timp ne putem trezi in plin viscol. Esti tare inteleapta, ma bucur ca mai sunt si oameni ca tine hotarati sa faca lumina, te pup <3

Leave a Response